"Vergeet nooit
je eerste droom"

Foto: Michiel Hendryckx ©

ANNABEL vanavond in Gent...

"Ik zou de hele nacht kunnen doorbabbelen"
zegt Annabel Lamb, die 28-jarige zangeres die zich met de elpee "ONCE BITTEN" en "THE FLAME" een stevige plaats heeft verworgen in de muziekwereld. Dinsdagavond kwam ze uit Zweden en vanavond treedt ze op in zaal Vooruit te Gent. Morgen is ze in Theater 140 te Schaarbeek te horen. Dirk Dauw sprak met haar. Een verslag op de Affiche-bladzijde.

Gent - "Ik geloof dat ik zes jaar was, toen mijn vader mij op een avond op de salontafel zette en zei : nu moet je eens luisteren naar deze muziek en mij achteraf vertellen waaraan het je doet denken. En ik hoorde die klassieke muziek, en ik luisterde er een tweede keer naar, en ik zei : het strand, het water, de lucht.
En pas toen mocht ik de hoes zien : La Mer van Debussy. Dat was mijn eerste les, dat je muziek kan visualizeren, dat muziek beelden oproept, een bepaalde tijd. En vanuit die gedachte heb ik altijd songs willen schrijven."

Annabel Lamb (28j.) heeft haar lesje goed onthouden. Ze schrijft songs die voor haar publiek een grote betekenis hebben, een grote herkenning oproepen. Met twee elpees, "ONCE BITTEN" en de nieuwe "THE FLAME", heeft ze zich een stevige plaats verworven in de muziekwereld, een plaats die ze heeft ingenomen op basis van talent, de gave om zinvolle teksten te schrijven, het entoesiasme om die liedjes overal te gaan zingen.

Verpleegster

Vanavond treedt Annabel Lamb op in zaal Vooruit te Gent, morgen in Teater 140 te Schaarbeek. Dinsdagavond kwam ze over uit Zweden voor haar eerste interview in Gent. Ze blijkt een praatvaar te zijn - "Ik zou de hele nacht kunnen doorbabbelen? Soms doe ik dat ook".

Annabel Lamb: "Bij ons thuis was er een deur tussen de keuken en de plaats waar de piano stond. Als dan mijn moeder 's avonds het eten stond klaar te maken speelde ik op de piano. Maar alleen als het melodietje haar beviel, wilde mijn moeder beginnen dansen in de keuken. Ik zag haar dat graag doen, omdat het zo koddig was. Dus verzon ik een melodietje, geen reaktie. Iets anders dan, enzoverder, tot ze begon te dansen. En een paar weken geleden heb ik haar opnieuw doen dansen. Ze kwam voor het eerst naar een rockkoncert, naar mijn optreden in Londen, en ze is bovenop haar stoel gekropen en stond daar te dansen. Mijn eigen moeder!"

"Hoewel mijn moeder helemaal geen muzikale aanleg heeft. Mijn vader wel, die heeft ooit vioollessen gevolgd. En als kind kwam hij aan mijn bed altijd de liedjes zingen van George Gershwin en Cole Porter; Rocking Chair, Georgia, Deep Purple, ik dacht dat het de popsongs van het moment waren. Maar ik was thuis de jongste, en van twee zussen leerde ik de jazzmuziek van Bill Evans, Oscar Peterson enzomeer, en van twee andere The Beatles en The Doors. In elke kamer van ons huis hoorde ik andere muziek. Dat alles heeft mij beïnvloed en gestimuleerd".

"Het was dus geen verrassing toen ik op mijn 15de in groepjes begon te spelen - keyboards. Het leek een normale hobby, al was ik ontgoocheld dat de andere muzikanten niet de ambitie hadden om ook platen te gaan maken. Toch heb ik mijn eigen droom verdrongen. En ik ben getrouwd met mijn jeugdvriend, werd verpleegster en probeerde een normal leven te leiden. Als je in een kleine gemeente woont waar iedereen toch iedereen kent, dan is er altijd iemand om te helpen als je problemen hebt, dan ben je veilig, komfortabel. Maar te veilig als je enige ambitie wil waarmaken, want er is niemand die je zal aanmoedigen om anders te gaan leven, om je droom waar te maken."

Eenzaam

"Het is dus mijn eigen beslissing geweest om eruit te stappen, om mijn werk, mijn woonplaats en mijn huwelijk op te geven en naar Londen te gaan.

Gelukkig heft mijn man dat begrepen, want al tijdens onze huwelijksreis in Rome wisten we dat we ons hadden vergist. Dat we waren getrouwd om thuis weg te zijn, om op elk moment platen te kunnen draaien, om zoveel ijskreem te eten als we zelf wilden. Maar zo gaat dat in een dorp, van je eigen thuis naar het huwelijk, zo normal mogelijk doen. En ik maar vertellen hoe gelukkig ik was, terwijl ik gefrustreerd rondliep, verbitterd om niet te kunnen doen wat ik echt wilde. Natuurlijk was het een moeilijke beslissing, en ik ben er lang over nagedacht, te lang. Ik vond mezelf zo abnormal. Tot ik naar studio's ging waar ze zes sessiemuzikanten nodig hadden, toen ontmoette ik de mensen die met hetzelfde bezig waren als ikzelf wilde, platen maken, songs schrijven. Toen heb ik de knoop doorgehakt. En ikzelf veranderde helemaal. Ik hoefde niet meer te liegen hoe goed ik me voelde, ik voelde me echt goed. En voor het eerst ook echt eenzaam."

"Toen ik voor het eerst Eleonor Rugby van The Beatles hoorde, 'Look at the lonely people', toen vroeg ik mij af wie dat toch waren, al die eenzame mensen. In Londen werd me dat duidelijk. Want na twee weken was mijn romantisch idee over de muzikant die bij kaarslicht zit te werken, al over. Dat was neen horen van een platenfirma, te laat komen om die dag als studiomuzikante te kunnen werken, kortom depressie en verdriet. Wat zat ik daar rond te lopen? Ik wilde zelfs terug naar huis. Maar mijn moeder had mij geleerd om vol te houden, dat je kan bereiken wat je wilt, als je het maar hard genoeg wilt. Al moet er ook wat geluk bij komen kijken."

"Soms denk ik dat ik te laat ben begonnen, te laat die beslissing heb genomen om mijn eigen weg te gaan. Maar anderzijds heb ik die jaren nodig gehad om de platen te kunnen maken die ik nu al heb gemaakt. Mijn eerste elpee ging over die moeilijke periode; de tweede elpee klinkt al vrolijker. De volgende? Dat weet ik nog niet, ik ben ermee bezig. Dat is afhankelijk van de stemming waarin ik de nummers schrijf - ik schrijf altijd eerst de tekst -, en vooral van de sfeer tijdens de opnamen."

Verliefd

"Het grootste kompliment krijg ik soms na een optreden. Mensen die me vertellen dat ze geen songs kunnen schrijven maar die, indien ze het konden, liedjes zouden schrijven zoals ik doe. Dat is de herkenbaarheid die ik nastreef, en die ik zelf verwacht van boeken en films. Ik schrijf over zeer reële zaken, over de liefde, ja, maar niet in termen van een popsong, niet over naar elkaar zitten staren in een restaurant. Maar over de eerste veertien dagen van een verliefdheid, als je alleen maar bij hem wilt zijn, dat je zit te wachten op zijn telefoontje. Passie en seks, daarover gaat het toch in het begin van een liefde?"

"De voorbije drie jaar ben ik voor het eerst echt verliefd geweest. Dus ook in dat opzicht ben ik al gelukkiger geworden dan tijdens de jaren in de provincie. En met mijn carrière gaat het uitstekend. De nieuwe elpee is uit in Japan en begint aan te tikken in Amerika. Bovendien werkt de manager van Joan Armatrading nu ook voor mij, dus zit ook dat goed. Al is het voor die man wel een groot verschil, de zwarte, bedeesde Armatrading tegenover deze blonde babbelaar. Hij noemt mij The Mouth, maar hij moet zwijgen. Hij werkte nog voor de platenfirma toen ik er een kontrakt sloot. Als mijn manager moet hij onderhandelen over dat kontrakt dat hij zelf aansloot, omdat het zo slecht is voor de artiest die hij nu vertegenwoordigt."

Misschien heb ik te lang gewacht om alles achter mij te laten en op zoek te gaan naar mijn oude droom; anderzijds had ik die jaren nodig om songs over te schrijven.

DIRK DAUW